بِــــــسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيـــمِ
SELAMAT DATANG DI BLOG IKKM BATAM - TERIMAKASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA

PILIH MENU

.

Radio Online Minang Cimbuak                Radio Online Minang Cimbuak

Kamis, 07 April 2022

SUDUT PANDANG



SUDUT PANDANG

KIRA PUN SALAH!

Al-Kisah...
Satu hari, seorang guru sekolah menulis di papan hitam:

9 × 1 = 7
9 × 2 = 18
9 × 3 = 27
9 × 4 = 36
9 × 5 = 45
9 × 6 = 54
9 × 7 = 63
9 × 8 = 72
9 × 9 = 81
9 × 10 = 90

Apabila dia telah selesai, dia memandang kepada pelajarnya, dan mereka semua ketawa pada beliau kerana jawapan yang pertama itu yang merupakan jawapan yang salah.

Kemudian guru itu berkata, 

"Saya menulis jawapan pertama itu salah dengan sengaja kerana saya mahu anda untuk BELAJAR sesuatu yang penting. 

Ini adalah untuk memberitahu anda bahawa bagaimana dunia di luar sana akan melayan anda.

Anda boleh lihat yang saya tulis dengan tepat sekali untuk 9 jawapan-jawapan yang lain, tetapi tiada seorang pun yang mengucapkan tahniah ataupun terima kasih kepada saya untuk itu!

Anda semua ketawa dan mengkritik saya kerana satu perkara salah yang saya lakukan.

Jadikan ini suatu pelajaran.

Dunia adakalanya tidak langsung melihat kebaikan yang kamu buat walaupun sejuta kali, tetapi akan mengkritik kamu jika hanya sekali sahaja kesilapan yang kamu lakukan."

TANDA-TANDA MATINYA ORANG BERIMAN




Sabda Nabi Muhammad SAW di dalam hadith riwayat Ahmad, at-Tirmizi, an-Nasaa-i, Ibnu Maa-jah, Ibnu Hibbaa-n, al-Haa-kim:

مَوْتُ الْمُؤْمِنِ بِعَرَقِ الْجَبِيْنِ

Maksudnya: Mati orang beriman itu dengan percikan peluh di dahi.
(Menurut Imam Tirmidzi, hadith ini tingkatnya hasan/baik.)

Imam Tirmidzi dalam kitabnya Nawadir al-Ushul menyebutkan, dari Salman Al-Farisi r.a. beliau berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

"Jagalah mayat ketika kematiannya dan perhatikanlah tiga perkara:

1) bila dahinya berkeringat.

2) air matanya berlinang.

3) hidungnya keluar hingus, maka hal tersebut penanda rahmat Allah untuk si mayat."

Abdullah Ibnu Mas'ud berkata, kadang kala keringat orang yang beriman itu merupakan petanda masih ada sisa dosa yang ada padanya, kemudian dibersihkan pada waktu sampainya sakaratul maut, ertinya ia merasakan luar biasanya peristiwa itu untuk berpisah dengan dunia, sedang ia berkeinginan untuk segera menuju ke hadrat Tuhannya yang Maha Mulia. Imam Qurtubi dalam perkara ini menjelaskan;

"Telah kami kemukakan tentang tiga tanda-tanda tersebut, yang juga boleh terjadi bahawa tanda-tanda itu tampak satu atau dua sahaja. Selalu yang dapat disaksikan hanya satu saja dari tanda-tanda tersebut berupa keringat di dahi orang yang meninggal dunia."

Wallahua'lam.

JANGAN AMBIL ALIH KERJA ALLAH!

JANGAN AMBIL ALIH KERJA ALLAH!




Setiap manusia tidak lari dari melakukan dosa kecuali para Nabi dan Rasul yang maksum. Allah yang bersifat Maha Pengampun suka pada hamba-Nya kembali bertaubat. Sebagai hamba, kita perlu ada sikap sentiasa memberi harapan kepada pendosa bahawa adanya jalan keluar dari segala dosa dan kemaksiatan yang dilakukan.

Ini kisah seorang hamba yang menjadi penghukum dan mengambil alih kerja Tuhan. 
Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, dia berkata: “Aku mendengar Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Pernah ada dua orang laki-laki dari Bani Israil yang satunya adalah seorang yang rajin beribadah sedangkan yang satu lagi melampaui batas terhadap dirinya (suka berbuat dosa), mereka adalah dua orang yang saling bersaudara, maka orang yang rajin beribadah selalu melihat saudaranya berbuat dosa, hingga dia berkata: “Berhentilah!” Saudaranya yang berbuat dosa berkata: “Tinggalkanlah aku, demi Tuhanku apakah kamu telah diutus kepadaku sebagai pengawasku?”

Rasulullah bersabda: “Hingga pada suatu hari ketika dia melihat saudaranya telah berbuat dosa yang dia rasa adalah suatu hal yang besar maka dia berkata: “Celaka kamu, berhentilah!” Saudaranya berkata: “Tinggalkanlah aku, demi Tuhanku apakah kamu diutus kepadaku sebagai pengawasku?” Maka laki-laki yang rajin beribadah berkata: “Demi Allah, Allah TIDAK AKAN MENGAMPUNIMU” atau “TIDAK MEMASUKKAN KAMU KE DALAM SYURGA SELAMA-LAMANYA.” Dia mengatakan salah satu darinya.

Rasulullah bersabda: “Lalu Allah mengutus malaikat kepada keduanya untuk mencabut nyawa mereka, lalu keduanya (di hari akhirat) berkumpul (di Mahsyar), maka Allah berfirman kepada orang yang berbuat dosa: “Pergi dan masuklah ke dalam syurga dengan rahmat-Ku”, dan berfirman kepada yang satu (ahli ibadah) lagi: “Apakah kamu lebih tahu tentang urusan-Ku? Apakah kamu membawa rahsia yang ada di tangan-Ku? Pergi dan bawalah dia ke neraka.”

Rasulullah bersabda: “Demi Zat yang jiwa Abul Qasim berada di genggaman-Nya, sungguh dia telah berbicara dengan sebuah kalimah yang menghancurkan dunia dan akhiratnya.”

(Musnad Ahmad, no. 7942, Sunan Abu Daud, no. 4255)

Di sini dapat disimpulkan bahawa ahli ibadah telah menghukum ahli maksiat itu dengan sesuatu perkataan yang mana dia tiada mengetahui akan hakikat itu (perkara ghaib) dan ‘mengambil alih’ kerja Allah hingga Allah murka kepadanya dan memasukkannya ke dalam neraka. Hingga Rasulullah pun bersabda: “Sungguh dia telah berbicara dengan sebuah kalimah yang menghancurkan dunia dan akhiratnya.”

Semoga semua pendakwah sentiasa melihat bahawa setiap ahli maksiat ini masih ada peluang untuk bertaubat dan masuk ke syurga, maka berikanlah harapan kepada mereka dengan sabar, solat dan berdoa. Wallahu a’lam.

QALBUN = JANTUNG ATAU HATI

QALBUN = JANTUNG ATAU HATI




💖 Firman Allah
كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِمُتَكَبِّجَبّ﴿٣٥رغف
كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ ﴿٣٥﴾ غافر

Maksudnya
Demikianlah Allah mengunci mati atas setiap ** orang yang takbur lagi bermaharajalela
Surah Ghafir ayat 35

💖 Sabda Rasulullah s.a.w

أَلا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلا وَهِيَ الْقَلْب - رواه البخاری و مسلم

Maksudnya
Ketahuilah bahawa pada jasad itu terdapat seketul daging. Apabila baik daging itu maka baiklah jasad itu. Apabila rosak daging itu maka rosaklah jasad itu. Ketahuilah dia adalah **

HR : al Bukhari dan Muslim dari Nu´man bin Basyir

Apabila kita membaca AlQuran, kita sering berjumpa dengan kalimah قلب atau قلوب

Kalimah قَلب bermaksud Satu Jantung adapun maksud bagi kalimah قُلُوب adalah Jantung Jantung

Telah menjadi kebiasaan, kita menterjemahkan kalimah ini sebagai "hati"

BENARKAH  ْقَلْب  ITU HATI 

Pada hakikatnya, kalimah  ْقَلْب  adalah bermaksud JANTUNG Bukannya Hati.

Ini berdasarkan kepada hujjah hujjah di bawah ini

💖 PERTAMA

Dalam bahasa Inggeris, kalimah قُلُوبِ diterjemahkan sebagai HEART dan HEART apabila diterjemahkan semula ke dalam Bahasa Malaysia bermaksud JANTUNG.

Maka kenapa pula kita mesti terjemahkan قلب itu sebagai Hati. Sedangkan HATI dalam bahasa Inggeris adalah LIVER.

💖 KEDUA

Dalam Al-Qur'an menyatakan  قلب terletak di dada

💖 Firman Allah

فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَـٰكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ ﴿٤٦﴾ الحج

Maksudnya
Maka sesungguhnya tidaklah mata itu yang buta tetapi yang buta itu ialah ** di dada.
Surah alHajj ayat 46

Organ badan yang terletak di dada adalah Jantung bukannya hati. Adapun hati ianya berada di bawah dada.

💖 KETIGA

Hati dalam bahasa arab adalah  کبدة  berdasarkan hadith di bawah

💖 Sabda Rasulullah saw

أُحِلَّتْ لَنَا مَيْتَتَانِ وَدَمَانِ، فَأَمَّا المَيْتَتَانِ فَالْجَرَادُ والْحُوتُ، وَأَمَّا الدَّمَانِ فَالطِّحالُ وَالْكَبِدُ

Maksud Hadith
Dari Ibnu Umar r.a  berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Telah dihalalkan bagi kita dua bangkai dan dua darah, adapun dua bangkai itu adalah belalang dan ikan, dan dua darah adalah limpa dan hati.

HR : Ahmad dan Ibnu Majah dari Abdullah bin Umar

Seandainya  کبدة adalah hati maka apakah jawapan yang paling tepat bagi kalimah قلب  kalau Bukan JANTUNG.

PESANAN ALLAH BUAT KITA

💖 Firman Allah

إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ ﴿١٣﴾ وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ ﴿١٤﴾ الطارق

Maksudnya
Sesungguhnya keterangan Al-Quran adalah kata-kata pemutus. Dan ia bukanlah kata-kata senda gurau.
Surah at Toriq ayat 13 dan 14

Dan ingatlah bahawa kata kata Allah adalah sebenar benar perkataan.

💖 Firman Allah

وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّـهِ قِيلًا ﴿١٢٢﴾ النساء

Maksudnya
Dan siapakah yang lebih benar perkataannya daripada Allah?
Surah an Nisa´ ayat 122

Sebagai Hamba Allah, siapalah kita untuk menidakkan kata kata Allah ini.

Justeru itu, maka makna yang paling tepat bagi kalimah قلب adalah JANTUNG.

والله أعلم

MAKNA REZEKI



Dulu... saya sangkakan, rezeki itu bila dapat menghasilkan wang, urusan pekerjaan lancar, banyak duit simpanan, banyak harta. 

Setelah mencari-cari apa makna rezeki dalam Islam (sesuai yang tertera dalam Al-Qur'an dan hadis), ternyata saya salah besar. 

Ternyata, 
▪Langkah kaki yang dimudahkan untuk hadir ke Majlis Ilmu, itu adalah rezeki

▪Langkah kaki yang dimudahkan untuk solat berjamaah di Masjid, adalah rezeki.

▪Hati yang Allah jaga jauh dari iri, dengki, dan kebencian, adalah rezeki.

▪Ada rakan-rakan yang soleh/& solehah dan saling mengingatkan dalam kebaikan, itu juga rezeki.

▪Saat keadaan sukar penuh keterbatasan, itu juga rezeki. Mungkin jika keadaan sebaliknya, boleh membuat kita kufur, sombong, bahkan lupa diri.

▪Punya ibu bapa yang selalu sakit adalah rezeki, kerana merupakan ladang amal pembuka pintu syurga.

▪Tubuh yang sihat, adalah rezeki. Bahkan saat diuji dengan sakit, itu juga bentuk lain dari rezeki kerana sakit adalah penggugur dosa.

▪Dan mungkin ada jutaan bentuk-bentuk rezeki yang kita tidak sedari.

Justeru yang harus kita waspada adalah ketika hidup kita penuh dengan kemudahan dan kebahagiaan, padahal begitu banyak hak Allah yang tidak kita tunaikan.
Muhasabah diri ini...

DOA MOHON AMPUN DAN BEBAS DARIPADA SEGALA MASALAH


DOA MOHON AMPUN DAN BEBAS DARIPADA SEGALA MASALAH

Setiap makhluk yang bernyawa tidak akan lari daripada masalah kerana ia adalah warna-warna kehidupan yang perlu dicorak.

Masalah itu adalah ujian yang perlu dihadapi dengan hati yang terbuka bagi menjadikan kita sebagai muslim yang sentiasa redha dengan ketentuan Tuhan.

Sebagaimana ada sebuah kata-kata yang menyebut – “Sedarlah, tidak ada jaminan bahawa setiap kali selesai hujan akan disambut dengan pelangi. Namun, apa yang pasti adalah keseimbangan alam semesta akan berlaku sebagaimana kehidupan yang diseimbangi dengan tangisan dan tawa.”

Jika kita sentiasa berada dalam zon selesa, pasti keselesaan itu tidak mampu mengajar diri kita tentang bagaimana untuk bertahan apabila diuji dan ditimpa kesusahan.

Disebabkan itu, sedikit demi sedikit tuhan lemparkan masalah kepada manusia untuk belajar mengenai erti kehidupan.

Dan apabila ditimpa ujian, pastinya kita ingin melaluinya dengan hati yang penuh reda dan tenang agar masalah itu dapat diselesaikan dengan lebih baik.

Disebabkan itu, Rasulullah SAW sentiasa mengajarkan kepada kita untuk memperbanyakkan doa kepada Allah agar setiap masalah kita dapat diselesaikan dengan baik.

Dari Ibnu Umar RA, beliau mendengar Nabi SAW membaca wirid ini ketika pagi dan petang dan beliau tidak pernah meninggalkannya sehingga beliau meninggal dunia:

اللَّهُمَّ إنِّي أَسْأَلُكَ العَفْوَ وَالعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ، اللَّهُمَّ إنِّي أَسْأَلُكَ العَفْوَ وَالعَافِيَةَ فِي دِينِي وَدُنْيَايَ وَأَهْلِي وَمَالِي، اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِي، وَآمِنْ رَوْعَاتِي، اللَّهُمَّ احْفَظْنِي مِنْ بَيْنَ يَدَيَّ، وَمِنْ خَلْفِي، وَعَنْ يَمِينِي، وَعَنْ شِمَالِي، وَمِنْ فَوْقِي، وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِي

Maksud: “Ya Allah! Sesungguhnya aku memohon ampunan dan terbebas dari masalah di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon ampunan dan terbebas dari masalah dalam urusan agama, dunia, keluarga dan hartaku. Ya Allah, tutuplah auratku dan tenangkanlah aku dari rasa takut. Ya Allah! Jagalah aku dari arah muka, belakang, kanan, kiri dan dari atasku dan aku berlindung dengan kebesaranMu agar aku tidak dihancurkan dari bawahku (kalah sewaktu aku sedang penat).” (HR Abdullah bin Umar)

Untuk membantu mengurangkan beban di hati dan juga tahap masalah yang ditanggung, amalkan baca doa ini agar segala perkara yang dilalui boleh diselesaikan dengan baik.

Wallahu a’alam.

SEBAB-SEBAB HATI KERAS



Sifat belas kasihan itu merupakan suatu anugerah-NYA & terkadang ianya hadir ketika kita mengalami suasana yang menyentuh hati kita. Ianya perlu diterjemahkan serta ditampilkan.

ALLAH SWT adalah Zat Yang Maha Rahmat yang tidak memerlukan apa jua sebab untuk belas kasihan terhadap makhluk-NYA.

Hati yang keras itu tidak mempunyai rahmat & akan menjadi jahat, kejam & bengis. 

Sebab-sebab hati itu keras :
• Makanan yang tidak halal.
• Bermaksiat kepada-NYA.
• Tidak bertafakur serta bertadabbur kepada ayat-ayat ALLAH SWT.

[Syarah kitab Nasihat Agama & Wasiat Iman karangan Al-Habib Abdullah Alawi Al-Haddad oleh Al-Habib Ali Zaenal Abidin bin Abu Bakar Al-Hamid, 15/03/14]

PERUMPAMAAN SAHABAT



1) Ada sahabat... dia macam garam. Nampak kecik. Harga pun murah, macam tiada nilai sangat. Tapi, bila garam tiada, masak apa pun tak jadi . (tak sedap, tawar) Sahabat macam ni wajib ada dalam kitaran harian..

2) Ada sahabat... dia macam gula. Sedap sangat bila ada. Tapi kalau terlebih, boleh pening kepala. Kencing manis naik..

3) Ada sahabat... dia macam beras. Wajib ada, kalau tidak ada, tak puas makan. Macam tak kenyang. Mesti kena ada jugak dalam sehari walau sedikit..

4) Ada sahabat... dia macam desert. Tak perlu selalu ada, tapi selalu kita akan teringin-ingin... Muncul sesekali tapi impak bermakna.

5) Ada sahabat... dia macam sayur. Kita tak berapa suka nak makan. Tapi kita tahu, sayur itu sangat elok untuk kesihatan kita..

Walau kategori mana pun anda berada semuanya saling melengkapi hidup ini. Semuanya penting.. 

Al-Hasan Al-Bashri berkata: “Perbanyaklah Sahabat-sahabat mu'minmu, kerana mereka memiliki Syafa'at pada hari kiamat”.

Imam syafi'i berkata
“Jika engkau punya sahabat yang selalu membantumu dalam rangka ketaatan kepada Allah.. maka peganglah erat-erat dia, jangan pernah kau lepaskannya. Kerana mencari sahabat baik itu susah, tetapi kehilangannya sangat mudah sekali”

HIKMAH DISEBALIK MUSIBAH



KISAH RAJA DAN MENTERINYA : HIKMAH DISEBALIK MUSIBAH

Kisah benar di sebuah kerajaan islam di benua Afrika terdapat seorang Raja yang suka memburu. Beliau mempunyai seorang menteri yang sangat rapat dengannya. Setiap kali memburu, raja akan membawanya bersama. Menteri ini mempunyai kebiasaan yang mana jika mendengar sebarang musibah, beliau akan katakn 'al khair khiyaratullah' (ada kebaikan dan hikmah disebaliknya, pilihan Allah adalah terbaik). 

Pada suatu hari, Si Raja membuat sedikit persediaan dengan mengasah alatan memburu.. Tiba-tiba terpotong jarinya. Maka cacatlah ia akan satu jari itu. Sejurus itu, Raja dan menteri bersiap sedia untuk memburu. Dalam pada itu, si menteri kehairanan melihat keadaan jari Raja, lalu bertanyalah ia. Setelah Raja menceritakan keadaan sebenar. Si menteri mengatakan pasti ada kebaikan dan hikmah disebaliknya. Raja tiba-tiba menjadi murka setelah mendengar kata-kata si menteri. Lalu si Raja memecat si menteri. 

Si Raja masih gagah meneruskan pemburuan seorang diri sehingga hutan belantara diredah. Malangnya ditangkap oleh kaum asli kanibal (orang makan orang). Pada malamnya berkumpullah seluruh orang asli itu untuk melakukan upacara memakan si Raja. Kebiasaannya sebelum memasak manusia, tok batin iaitu ketua puak akan mengarahkan pegawai kesihatannya untuk memeriksa anggota manusia yang akan dimasak. Jika ada kecacatan, kepercayaan mereka bahawa manusia itu akan memberi kecelakaan kepada mereka. Si pegawai kesihatan melaksanakan tugasnya, dapati ia akan kecacatan jari pada si Raja. Maka takutlah seluruh orang asli. Segera dilepaskan kembali si Raja pulang. 

Setelah itu, baru si Raja sedar akan kata-kata si menteri. Pasti ada hikmah terputus jarinya. Si Raja pun terus mencari si menteri lalu menceritakan tentang kejadian dalam hutan. Lalu, si menteri pun berkata dia bersyukur dan mengatakan ada hikmah dia dipecat. Jika dia tidak dipecat, dia akan bersama raja memburu dan sama-sama ditangkap, pasti dia akan dimakan oleh orang asli kanibal sedang si Raja dibebaskan, kerana tiada kecacatan anggota pada si menteri itu. 

# Kisah ini membawa pengajaran yang besar buat kita bahawa apa saja musibah yang menimpa, kita hendaklah bersangka baik dengan Allah. Jangan sekali-kali bersangka buruk dengan-Nya. Allah yang Maha Perancang mempunyai pilihan terbaik untuk hamba-Nya. Disebalik setiap kejadian musibah dan malapetaka, pasti ada hikmahnya samada ianya difahami oleh manusia ataupun tidak.

CANTIK ITU SUATU UJIAN



CANTIK nya seorang wanita itu memang ANUGERAH, 
tapi juga UJIAN, UJIAN yang sangat sangat berat,

◆ Ketika kecantikan hanya menjadikan kita makhluk yang angkuh.

◆ Ketika kecantikan itu hanya menjadi ladang dosa.

◆ Ketika kecantikan itu menjadikan kita ingin selalu disanjung dipuja...

◆ Ketika kecantikan itu tak di hijabi, ditutupi dengan pakaian syar'i...

Sungguh... KECANTIKAN adalah amanah.
Jika engkau tidak mampu menjaganya, niscaya KECANTIKAN itu hanya akan menjadi fitnah belaka.

PUASA RAMADHAN




Syarat Wajib Puasa :-

1. Islam
2. Baligh
3. Berakal
4. Sihat
5. Bermukim (Tidak Musafir)
6. Suci (Dari Haid Dan Nifas)

Syarat Sah Puasa :-

1. Islam
2. Berakal & Mumayyiz
3. Suci (Dari Haid Dan Nifas)
4. Nyata masuknya bulan Ramadhan

Rukun-Rukun Puasa :-

1. Orang Yang Puasa
2. Berniat
3. Menahan Diri Daripada Perkara Yang Membatalkan Puasa

Perkara Yang Membatalkan Puasa :-

1. Makan Dan Minum Dengan Sengaja
2. Memasukkan Dengan Sengaja Benda Ke Dalam Rongga Yang Terbuka
3. Muntah Dengan Sengaja
4. Keluar Haid & Nifas
5. Gila
6. Murtad
7. Keluar Mani Dengan Sengaja
8. Bersetubuh Pada Siang Hari

Perkara Sunat Ketika Puasa :-

1. Segera Berbuka Puasa
2. Berbuka Dengan Kurma/Juadah Manis
3. Baca Doa
4. Melambatkan Bersahur
5. Banyakkan Baca Al-Quran, Berzikir, Berselawat Dan Membuat Amal Kebajikan
6. Sentiasa Bersedekah
7. Jauhkan Diri Daripada Bercakap Perkara Yang Sia-Sia Dan Perbuatan Yang Tidak Membawa Manfaat
8. Mandi Junub Lebih awal Sebelum Masuk Waktu Subuh

Makruh Ketika Puasa :-

1. Bersuntik
2. Berbekam
3. Berkumur-Kumur
4. Memasukkan Air Ke Dalam Rongga Hidung Secara Berlebihan
5. Mandi Yang Berlebihan
6. Rasa Makanan Di Hujung Lidah

Golongan Yang Wajib Qada' Puasa :-

1. Orang Sakit Yang Ada Harapan Untuk Sembuh
2. Orang Yang Musafir (Bukan Kerana Maksiat)
3. Orang Yang Kedatangan Haid Dan Nifas
4. Orang Yang Meninggalkan Niat Puasa
5. Orang Yang Sengaja Melakukan Perkara-perkara Yang Membatalkan Puasa
6. Orang Yang Pitam/Mabuk
7. Orang Yang Sangat Lapar Dan Dahaga

Mereka Yang Di Kenakan Membayar Fidyah Puasa :-

1. Mereka Yang Tidak Dapat Mengqada'kan Puasa Sehingga Masuk Ramadhan Kali Kedua - (Fidyahnya : 1 Cupak Beras Untuk Setiap Hari Yang Di Tinggalkan Di Samping Mengqada' Puasa) Bagi Setahun Tertinggal..
Kalau Tidak Di Qada' Sehingga Melampaui 2 Tahun Maka Di Kenakan 2 Cupak Tetapi Puasa Tetap Juga 1 Hari (Tiada Tambahan)

2. Orang Sakit Yang Tidak Ada Harapan Untuk Sembuh

3. Orang Yang Terlalu Tua Dan Tidak Berdaya Untuk Berpuasa

4. Orang Yang Ada Qada' Puasa Tetapi Meninggal Dunia Sebelum Sempat Berbuat Demikian (Fidyahnya : Di Buat Oleh Kerabat Si Mati/Di Ambil Daripada Harta Pusakanya)

5. Perempuan Yang Mengandung/Yang Menyusukan Anaknya Perlu Mengqada' Puasa Dan Membayar Fidyah 1 Cupak Beras Bagi Setiap Hari Yang Di Tinggalkan Sekiranya Dia Meninggalkan Puasa Kerana Bimbangkan Anaknya Tetapi Sekiranya Dia Takut Memudaratkan Pada Dirinya Dia Hanya Wajib Mengqada' Puasanya

Kifarat Bersetubuh Pada Bulan Ramadhan :-

Orang Yang Bersetubuh Pada Siang Hari Bulan Ramadhan, Maka Kedua-dua Suami Isteri Tersebut Perlu Mengqada' Puasa Berkenaan Dan Suami Wajib Membayar Kifarat (Denda) Seperti :-

1. Memerdekakan Seorang Hamba Mukmin L/P. 
(Sekiranya Tidak Mampu)

2. Berpuasa 2 Bulan Berturut-Turut Tanpa Terputus 
(Kalau Tidak Berdaya)

3. Memberi Makan Kepada 60 Orang Fakir Miskin.
Walau Bagaimana Pun, Jika Persetubuhan Itu Di Lakukan Kerana Terlupa, Jahil Tentang Haramnya/Di Paksa Ke Atasnya Tidaklah Wajib Kifarat.

Tingkatan Puasa :-

1. Puasa Umum - Sekadar Menahan Makan, Minum Dan Keinginan Berjimak.

2. Puasa Khusus - Memelihara Mata, Telinga, Lidah, Tangan Dan Kaki Daripada Melakukan Dosa Selain Menahan Diri Daripada Perkara Di Atas

3. Puasa Khusus Al-Khusus - Merangkumi puasa Di Atas Dan Di Sempurnakan Pula Dengan Puasa Hati Daripada Semua Keinginan Zahir Dan Batin

Mereka Yang Di Benarkan Meninggalkan Puasa :-

1. Orang Yang Hilang Daya Upaya Seperti Sakit Yang Apabila Berpuasa Akan Menambahkan Keuzuran

2. Orang Musafir

3. Orang Yang Terlalu Tua Dan Amat Lemah

4. Orang Yang Tersangat Lapar Dan Dahaga

5. Perempuan Hamil/Menyusukan Anaknya Yang Apabila Berpuasa Boleh Memudaratkan Diri/Anak Yang Di Susui Itu

# Selamat Menjalani Ibadah Puasa Kepada Umat Islam Mukminin Dan Mukminat..
Semoga Puasa Pada Tahun Ini Memberi Manfaat Kepada Kita..
Semoga Puasa Pada Tahun Ini Lebih Mudah Daripada Tahun Sebelumnya Dan Membanyakkan Kita Membuat Amal Jariah..
In Shaa ALLAH..


* Berbuka puasa dengan buah kurma + minum air suam.

JANGAN minum minuman bergas + ais

DALAM DIRI MANUSIA ADA EMPAT MACAM HATI

(Oleh Imron Baehaqi MA)

Sebuah ayat Al-Qur'an yang mengandung doa menuturkan, “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau palingkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah rahmat dari sisiMu kepada kami, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi.” (Ali Imran [3]: 8)

Konten doa ayat di atas tidaklah diucapkan dan diamalkan kecuali oleh orang-orang yang akal dan hatinya bersih (Ulil Albab). Mereka bermunajat dengan harapan dan tujuan agar hatinya tetap berada dalam proteksi hidayah Allah dan terjaga dari berbagai macam jalan yang menyesatkannya. 

Oleh sebab itu, sebuah hadits shahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim menunjukkan tentang pentingnya kedudukan hati di antara unsur jasmani dan kebendaan lainnya. 

Sabda Rasulullah salallahu ‘alaihi wasallam, 

“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada bentuk rupa dan harta kamu sekalian, tetapi Allah melihat kepada hati dan amalmu yang ikhlas.” (HR. Muslim).

Menurut riwayat dari Abi Sa’id radhiallahu’anhu, terdapat empat macam hati yang disebutkan oleh baginda Rasulullah salallahu ‘alaihi wasallam. 

۞ PERTAMA, QALBUN AJRAD (HATI YANG MURNI), yaitu hati laksana lentera yang memancarkan cahaya. Hati ini membuka pintu-pintunya untuk mendengar dan menerima kebenaran (alhaq). 

Itulah hati orang-orang Mukmin yang menjalankan ketaatan kepada Allah dan RasulNya secara konsisten. Jenis hati ini disebut juga sebagai Qalbun Shaleh (hati yang sehat). 

۞ KEDUA, QALBUN AGHLAF, HATI YANG KERAS DAN TERTUTUP untuk menerima kebenaran dan petunjuk dari Allah. Ia disebut juga sebagai Qolbun Mayyit (hati yang mati) karena tidak mengenal dan mengakui Allah sebagai Tuhannya. 

Ketika diseru pun ke jalanNya, maka seruan itu tidak berfaedah sama sekali disebabkan hatinya sudah tertutup. (Al-An’am [6]:25). Tidak lain, jenis hati ini adalah hatinya orang-orang kafir.

۞ KETIGA, QALBUN MANKUS (HATI YANG TERBALIK). Yaitu hati orang-orang munafik. Hati ini sebetulnya mengetahui kebenaran Islam sebagai agama samawi, akan tetapi ia berbuat ingkar. Bahkan ia memusuhi dan menghalang-halangi orang lain untuk mengikuti kebenaran tersebut.

۞ KEEMPAT QALBUN MUSHAFFAH. YAITU, HATI YANG DI DALAMNYA TERDAPAT DUA UNSUR SEKALIGUS, keimanan dan kemunafikan. Kedua unsur ini saling tarik-menarik sehingga terkadang hati tersebut condong dan dekat kepada keimanan dan terkadang kepada kekufuran, tergantung kepada salah satu yang mendominasinya.

Jenis hati ketiga dan keempat ini disebut Qalbun Maridh (hati yang sakit) karena terdapat penyakit atau virus yang menyerangnya, yaitu berupa fitnah syahwat (nafsu) dan shubhat (sikap ragu) dengan motivasi syaitan yang terkutuk. 

Sebagai bahan muhasabah diri, masing-masing di antara kita dapat mengetahui secara jujur dan objektif, tipe (jenis) hati manakah yang sebenarnya kita miliki dari keempat macam hati di atas.

Mudah-mudahan kita termasuk ke dalam golongan orang-orang yang mempunyai tipe hati yang pertama, yaitu hati yang murni dan sehat. Di antara kuncinya adalah mengamalkan do’a yang diajarkan al-Quran, sebagaimana disebutkan di atas. 

Wallahu 'aglam